انواع سنگ نمای ساختمان

سنگ نما

فهرست مطالب

انواع سنگ نما

انواع سنگ نما در دسته بندی های مختلف قرار داد که از درون علمی ساختار و روند آنها متفاوت است و در سه دسته های آذرین دگرگونی و رسوبی تقسیم می شود.

نام تجاری آن ها سنگ نما می شود و بسته به نام معدن نامگذاری می گردد علاوه بر همه اینها بر اساس نوع شکل ظاهری و نحوه تراش و سنگ نما و پرداختهای سطح نهایی نیز نام های مختلفی به خود می‌گیرند.

انواع شکل طبیعی سنگ هایی که در طبیعت یافت می گردد شامل سنگ رودخانه و گرد سنگ های کوهی و بتیس سنگ لایه لایه یا تخت می شود.

انواع سنگ نما برای استفاده در نما سازی به شکل های مختلف برش داده می‌شود و به دست افراد می رسد شکل های مختلف سنگ های نما شامل سنگ قهوه ای  سنگ بادبرد بر سنگ بادکوبه ای سنگ اندازه گیری سنگ چند نمای تمام تراش هستند.

در برخی از موارد سنگهای چند وجهی و سنگ های پلاک وجود دارد انواع سنگ نما بر اساس جنس و شرایط شکل‌گیری و معادن آن را به انواع مختلفی از جمله سنگ گرانیت ماسه سنگ ها سنگ های آهکی مانند سنگ تراورتن سنگ مرمر سنگ های کوارتزیت سنگهای مرمریت تقسیم بندی می شود.

ویژگی سنگ نما

انواع سنگ نما
انواع سنگ نما

به گزارش بهینا نما:سنگ نما از بادوام ترین مصالح انتخاب شده هستند و از این‌رو پایداری نسبی در برابر عوامل مختلف محیطی دارد اکثر سنگ هایی که برای نما استفاده می شوند.

ویژگی های خاصی دارند که بسته به جنس و نوع آن ها متفاوت می شود این ویژگی ها شامل وزن بالا با دوام و مقاوم بودن پایدار در برابر نور خورشید مقاوم در برابر رطوبت تنوع رنگ مقاوم در برابر آلودگی هستند.

قیمت سنگ نما

نما های نما با توجه به جنس و عملیاتی که بر روی آنها انجام می‌شود و قیمت های متفاوتی دارند سنگ های گرانیت و گرانترین سنگ های در نمای ساختمان هستند.

در حالت کلی سنگ ها با ابعاد کوچکتر به دلیل استفاده از سنگهای داشته ارزان‌تر هستند که با ابعاد بزرگتر هستند سنگ گرانیت و سنگ مرمر جز سنگ های گران قیمت می باشد.

که برای اجرای سنگ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد در تعیین قیمت سنگ نما رگ هایی که در سنگها وجود دارد بسیار تأثیرگذار است اگر رگ های موجود در سنگ ها باعث سفت شدن اتصالات آنها به هم شود قیمت آنها را کاهش میدهد.

سنگ نمای مدرن

سنگ نمای ساختمان
سنگ نمای ساختمان

طاحی و اجرای سنگهای نمای مدرن تابع مقررات و قوانین معماری مدرن می باشد معماری مدرن به معنای سادگی در اجرا و فرمان است.

در اجرای سنگ نمای مدل برخی از سبک کلاسیک است استفاده یک دست و یک رنگ از مصالح پرهیز می‌کنند و از انواع سنگها با همخوانی و هارمونی های خاصی استفاده می شود در سنگ نمای مدرن پیچیدگی و تزئینات جزئی در معماری وجود دارد که کاملا مخالف کلاسیک می باشد.

برای نمای ساختمان از چه سنگی استفاده می شود

استفاده از سنگ برای نمای ساختمان به دلیل زیادی از جمله کیفیت بالا مقاوم بودن در برابر اشعه خورشید در دسترس بودن قیمت مناسب و جذابیت ظاهری مرسوم می باشد.

برای سنگ های نمای ساختمان باید مقاومت در برابر سرما و گرما و همچنین در برابر عوامل محیطی و در برابر ضربه را مد نظر قرار گرفت در ادامه قصد داریم در رابطه با انواع سنگهای نمای خانه توضیحات را در اختیار شما هستند قرار داده ایم پس با ما همراه باشید.

انواع سنگ نمای ساختمان از لحاظ جنس

همان طور که گفته شد انواع سنگ نما از لحاظ نحوه شکل‌گیری ساختار و جنس آنها با هم متفاوت هستند ساختار و نحوه شکل گیری سنگها بر خواص مکانیکی و دوام آنها بسیار تاثیرگذار از انواع سنگ نمای ساختمان در دسته‌بندی‌های سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی موجود می شود.

در حالت کلی سنگ های آذرین به دلیل تشکیل سنگی تحت حرارت فشار زیاد در اعماق زمین و مقاومت و دوام بالایی قرار می‌گیرند البته این سنگ در انواع مختلف سنگ های آذرین متفاوت می گردد.

سنگ های رسوبی به دلیل شکل گیری از رسوب گذاری برای لایه آنها در آب کمتری نسبت به سنگ های آذرین دارند سنگ های دگرگون بر اثر دگرگون شدن سنگ های آذرین و رسوبی به وجود می‌آید فرایند دگرگونی شدن باعث افزایش مقاومت و دوام سنگها می گردد که در ادامه باعث و انواع سنگ ها هم آشنا خواهید شد.

سنگ نمای گرانیت

سنگ آذرین و از جمله سنگ های مقاوم و بسیار بادوام به حساب می‌آید.

این سنگ در رنگ ها و طرح های مختلف استخراج و عرضه می گردد به دلیل هزینه‌های سنگین مرتبط با استخراج صیقل سنگ گرانیت و برش آن و همچنین نمای سنگ گرانیت هزینه بالاتری دارد.

سنگهای گرانیت صیقلی زیباترین نوع سنگ ها هستند که موجب انعکاس نور و ظرافت و زیبایی خاصی در سنگ ها می شود این سنگ ها از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند از نوع ایرانی های ساختمانی می توان به گابرو اشاره نمود که اصطلاحا به آنها گرانیت های سیاه می گویند.

سنگ های گرانیت های صورتی قرمز و خاکستری دیده می‌شود.

از ویژگی های سنگهای نمای گرانیت می توان به دوام بسیار بالا و مقاوم در برابر ضربه سخت و چگالی بودن آنها مقاوم در برابر نفوذ آب مقاوم در برابر هوازدگی ساختار کلید کریستالی تنوع رنگ پرداخت ۱۰۰ به صورت چکشی کلنگی شیشه ای و صیقلی جلا پذیری بسیار بالا اشاره نمود.

سنگ نمای ماسه‌ای

در اثر فشار به وجود می‌آید ماسه سنگها از نظر نوع دو دسته نرم و خشن تقسیم بندی می شود.

این سنگ نما به رنگ های سفید خاکستری نخودی و قهوه ای و قرمز هم دیده می‌شود.  ویژگی ماسه سنگ ها مقاومت در برابر یخبندان تنوع بافت نرم و نیاز به ابزار غیر آهنی برای نصب چسبندگی ضعیف با ملات و نیاز به اسکوپ برای اجرا جذب آب بالا سرقت پذیری ضعیف مقاومت کم در محیط های اسیدی می توان اشاره نمود.

سنگ نما کوارتزیت

کوارتزی ماسه سنگ سیلیسی بسیار سختی است و دگرگون می‌شود که دوام بسیار بالایی دارد ظاهری بلوری شبیه گرانیت دارد از این رو معمولا با گرانی اشتباه گرفته می‌شود.

سنگ های کوارتز سخت تر از گرانیت هستند ظاهری زبر و خشن تر دارند ؛  سنگ های لایه لایه از رنگهای آنها خاکستری سبز خاکستری سفید آبی خاکستری  می باشد سنگ کوارتزیت ظاهری شبیه به مرمره میتواند داشته باشد اما مقاومت بیشتر از مرمی است.

از ویژگی های سنگ نمای کوارتز می توان به مقاومت بالا در برابر سرما و گرما در دمای پایین سطح سنگ مقاومت بسیار بالا در برابر نور خورشید مقاوم در برابر ساییدگی مقاوم در برابر مواد اسیدی مقاوم در برابر هوازدگی سختی بسیار بالا ساختار بلوری به دلیل دگرگون بودن سنگ ظاهر و خشن مقاومت بالا در برابر رک شدن مقاومت بالا در برابر ترک قیمت بسیار مناسب و پایین در مقایسه با سایر و سنگ ها اشاره نمود.

سنگ نمای آهکی

سنگ های آهکی به رنگ های نخودی خاکستری قرمز و سفید یافت می‌شود و سنگ سطح نهایی آن را به صورت صیقلی تیشه و کلنگی قابل تهیه هستند استفاده از سنگ های آهکی در کنار بر روی ماسه سنگ ها مجاز نخواهد بود و باعث تخریب فوری و ماسه سنگ گردد.

سنگ های آهکی چسبندگی بسیار مناسب با ملات ماسه سیمان دارد در ادامه قصد داریم در رابطه و انواع سنگهای نمای آهکی توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه بدهیم.

سنگ نمای تراورتن

سنگ تراورتن سنگ های آهکی متولد شد و رسوبی هستند از تبخیر آب حاوی بی کربنات کلسیم در چشمه های آب گرم و برجای ماندن رسوب های بی کربناتی کلسیمی تشکیل می شود.

سنگ های تراورتن در رنگهای کرم خاکستری خرمایی روشن تیره سفید وجود دارد امروز اجرای نمای سنگ رومی با تراورتن بسیار رونق چشمگیری گرفته از ویژگیهای سنگهای نمای تراورتن دارای بافت های متخلخل و بلورین هستند تنوع رنگ دارند.

ساختار لایه بالایی دارند در کارخانه ها برمی ضایعات سنگ تراورتن کار می شود و به ابعاد مختلف آن ها را در می آورد این سنگها استراحت سنگهای آنتیک نام دارد سنگ های آنتیک مصرف دکوراتیو دارند و در بخش از نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ نمای مرمر

مرمر سنگ های دگرگونی آهک هستند که بر اثر فشار و حرارت در حین دگرگونی متولد میشوند بافت بلورین دارند مرمر ها از سران بافت های در هم قفل شده را دارند در واقع مربع نسبت مرمر دگرگون است سنگ های مرمر داره انواع رنگ های خاکستری سیاه سبز قرمز زرد سفید ارغوانی هستند.

ولی سنگ مرمر خالص به صورت سفید و سفید و شفاف است و رگه‌های مرم ناشی از ناخالصی های سنگ های آهکی میباشد.

برای سطوح خارجی استفاده از مرمر غیر صیقلی پیشنهاد داده می‌شود انباء مرمر در بازار به نام مراحلی مرمر تراورتن مرمر اونیکس مرمر سروان تین عرضه میگردد سنگ نمای مرمر باید ضخامت دارای ۴ سانتی متر باشد و با استفاده از داروهای فولاد ضد زنگ اجرا شده باشد.

از ویژگی های سنگ مرمر می توان به دکوراتیو بودن مقاومت در برابر رطوبت تنوع رنگ زیبایی منحصر به فرد مقاومت در برابر آلودگی هوا و باران های اسیدی اشاره نمود.

سنگ نمای مرمریت

سنگ آهک سنگ دگرگون شده است که بر اثر دگرگون شدن سنگ به سه دسته کریستال ابری و چینی تقسیم‌بندی می‌شود در حالت کلی سنگ مرمریت چگالی بالایی نسبت به تراورتن دارد.

از ویژگی های سنگهای نمای مرمریت می‌توان به سختی مناسب تنوع رنگ در ایران مقاوم در برابر آتش و فرسایش جلا پذیری بالا چگالی بالا قیمت بالا جذب آب نسبتاً بالا تغییر رنگ در برابر تابش نور خورشید لکه پذیری بودن در برابر مواد رنگی اشاره کرد.

سنگ نمای چینی

سنگ نمای چینی به سنگی گفته می‌شود که بافت‌های آنها دانه ریز بلور این شکل هستند در منطقه دگرگونی با شدت کم تشکیل می گردد.

این سنگ یک دست نیست و سفید چینی خاکستری تقسیم می‌شود اگر من از نظر دیگر به آن دقت کنید سنگ چینی با توجه به بافت و طرحی که دارد به انواع کریستالی و ابری هم تقسیم بندی می شود کریستالی بافت بلورین دارند.

معمولاً دانه درشت هستند در منطقه تشکیل می شوند که شدت دگرگونی آنها متوسط تا زیاد از سنگ علی دارای نوارهای غیر موازی هستند از تمرکز کانی های روشن و تیره ساخته شده است.

همین امر باعث می‌شود طرح سنگ حالت ابری و خود بگیرد این سنگ در دیگر گونه ها با دمای بالا تشکیل میشود.

از ویژگی های سنگ چینی به موارد زیر می توان اشاره کرد جلا پذیری بسیار بالا در جذب آب پایین دارد تخلخل کم دارد مقاومت سایشی بالا دارد مقاوم در برابر سرما و گرما از اغلب به رنگ سفید و خاکستری دیده می شود. بلوک های قابل رویت دارد نفوذ نور درس نگارش توسط لایه های زیرین را دارد.

سنگ نمای روسی

از پرکاربردترین انواع سنگ های روسی که در ایران یافت میشود سنگهای شیشه ای می باشد این سگهای بسیارمختلف  هستند از خاک های نرم در طول زمان ایجاد شدند و ساختار لایه لایه دارند به طور نامنظم در نماسازی از آنها استفاده می کند.

این سنگ ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند ساختار زیبایی به قیمت بسیار مناسبی دارد و برای نمای و مساحت کالا پیشنهاد می‌گردد که ویژگیهای سنگهای نمای روسی عبارت هستند از:

  • دوام بالا
  • قیمت ارزان
  •  تنوع رنگ ساختار
  •  لایه لایه

رنگ سنگ نمای ساختمان

انواع سنگ رنگی
انواع سنگ رنگی

در انتخاب انواع سنگ نما علاوه بر انتخاب متریال مناسب باید به مقاومت آنها و همچنین رنگ آنها دقت زیادی کرد.

گچ سنگ نما بسیار حائز اهمیت است یکی از نکات بسیار مهم در هر اقلیمی باشد به عنوان مثال اقلیم هایی که هوای گرم و استوایی دارند معمولاً از سنگهای با رنگ روشن استفاده می کنند و رنگ سنگ نما برای اقلیم های که هوای سرد و کوهستانی دارد.

معمولا به رنگ تیره هستند نکته دیگر سبک نمای کار شده است انواع سنگ نمای ساختمان در همه شکل و رنگ ها وجود دارد اما به عنوان مثال برای نمای مثل نمای رومی معمولا از رنگ های روشن در حد شیری کرمی و سفید استفاده می کنند.

سنگ ها با شکل و طرح سطحی  به کار برده می شود سنگهای نمای طبیعی به صورت گرد تیز گوشه کوهی و لایه لایه و تخت در طبیعت هستند که هر کدام با برش و پرداخت های مختلف به شکل های متفاوتی در می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *