خوردگی در مصالح بتنی

خوردگی در مصالح بتنی

فهرست مطالب

خوردگی یکی از اتفاقات طبیعی به حساب می‌آید که ممکن است در همه ساختمان ها آید. این اتفاق هنگامی رخ می دهد که میل گرد آهنی یا فولادی که درون سازه ها وجود دارد زنگ زده و به مرور زمان فرسوده شود.

خوردگی بتن در واقع به واکنش های از بین رفته و تخریب شده شیمیایی می گویند. این خوردگی باعث از بین رفتن بتن می شود و به مرور زمان پودر می شود و محیط اسیدی شکل را به وجود می آورد.

همچنین این امر باعث می گردد که به دیگر اجزای ساختمان آسیب وارد کند کلمه خوردگی به بروز فعل و انفعالات گفته می شود که باعث تغییر زودرس بتن ها می شود و باعث می شود که کم کم حجم فولاد هایی که در ساختمان و سازه به کار رفته شده است کم و کم تر شود و در نتیجه طول عمر ساختمان را تخریب کند و اگر به موقع به آن رسیدگی نشود معمولا با هزینه ‌های بالا و گزافی فرد را روبرو می‌کند.

این فرآیند به سرطان بتن نیز معروف است باعث می ‌شود که حتی سنگدانه ها واکنش قلیایی به خود بگیرند و کم‌کم ساختمان ها تخریب شود.

کاویتاسیون بتن چیست؟

 

کاویتولاسیون به حفره دیگری از خوردگی بتن گفته می ‌شود که این هم یک فرآیند کاملا فیزیکی به حساب می آید و به دلیل بالا بودن فشار ها سبب سوراخ شدن سطح سازه می گردد می‌تواند به روش های پایین به بتن آسیب های وارد کند باعث امواج شوک تولید شده می شود. توسط میکروجت ها منجر به انفجار حباب می شود.

فروپاشی حبابی شکل بتن را به همراه دارد در نهایت منجر به ساخت حباب های بخاری می ‌شود که در نهایت سازه و ساختمان میریزد این اتفاق در اثر تغییرات ناگهانی به وجود می آید جهت کم شدن آب پدید می آید.

فشار به بالاترین حجمی که می رسد و در نهایت حباب ها به صورت مایعی جاری می شود این حباب ها در نزدیکی بتن باعث تولید چاله های کوچک و بزرگ می شود و در آخر فرسایش بتن را به همراه دارد و سازه می ریزد.

پیشگیری از کاویتاسیون

برای جبران خسارت های ناشی از کاویتاسیون باید از ایجاد حباب های فشار جلوگیری کرد بهترین روش این است که مقاومت بتن را بالا ببرید و بخار را تا حد امکان کاهش دهید. ذرات بزرگ را کمتر کنید بتن های پلیمری که مقاومت بسیار بالایی دارند را استفاده کنید. بهتر است از اجزای تشکیل دهنده بتن مرغوب استفاده کنید.

از بتن های یکنواخت که مقاومت بالایی دارند استفاده نمایید. سعی کنید بتنی که تهیه می کنید در برابر یخ زدگی بسیار مقاوم باشد و از خود نتایج بسیار خوبی را نشان دهد در برابر یخ زدگی تغییر شکل دهد و شکل اولیه خود را حفظ کند سطح بتن مورد استفاده شده به صورت صاف و فشرده باشد.

خوردگی بتن به علت خوردگی آرماتور دربین مصالح

یکی دیگر از مشکلاتی که می تواند زمینه اصلی سازه های بتنی باشد، خوردگی بتن به علت خوردگی آرماتور است. این خوردگی سبب تولید اکسید آهن می شود و در نهایت بتن را خراب می کند. فشار داخلی ایجاد می کند و فروپاشی ساختمان را به همراه دارد. در مکان هایی که آب و هوا بسیار گرم است ،گرما و رطوبت زیاد ایجاد خرابی های سازه می شود و گرما باعث کاهش مقاومت بتن می شود.

مکانیزم خوردگی فولاد

کاویتاسیون بتن چیست؟
کاویتاسیون بتن چیست؟
  • از یک لایه میکروسکوپی ضعیف ساخته شود.
  • خاصیت اسیدی بتن افزایش پیدا کند.
  •  چین خوردگی رخ می دهد.
  •  خوردگی فولاد باعث تخریب کلرید ها و دی اکسید کربن می شود و کم کم ضخامت بتن کم می شود.
  • در نهایت یک فرایند باعث ریزش بنا و ساختمان می شود.

برای پیشگیری از این اتفاق در شهر هایی که رطوبت زیاد و گرمای فراوان دارند باید از مقداری سیمان همراه با بتن استفاده شود از بتن هایی که در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد بیش تر استفاده شود همچنین بهتر است از بتن هایی که مقاومت کم تری در برابر یخ زدگی و سرما دارند استفاده شود غلظت یون کلر بهتر است سنجیده شود.

خوردگی به علت تهاجم سولفات ها

خوردگی به علت تهاجم سولفات ها ممکن است باعث آسیب دیدگی بتن ها شود و سبب تبدیل هیدروکسید کلسیم در بتن می شود. تجزیه سی اس اچ را به همراه دارد که کم کم مقاومت بتن را کم می کند این اتفاق خیلی کم رخ می دهد و فقط باعث می شود که سولفات تغیر عظیمی در بتن ایجاد کند.

خوردگی به علت تهاجم کلرید ها

علت تهاجم کلرید ها مهم ترین عامل در تخریب بتن به حساب می ‌آید که زنگ زدگی باعث به وجود آمدن یون کلرید می شود که در نتیجه بتن ها ریخته می شود. این تهاجم از طریق سیستم مکنده باعث تخریب ساختمان می گردد خشکی بیش از حد بتن ها باعث ایجاد ترک ‌های در سازه می شود و در نتیجه سطح فولاد سفت می گردد و خوردگی اتفاق می افتد. خوردگی بتن به سه حالت شیمیایی و آزاد و فیزیکی صورت می گیرد.

ملاحظات اجرایی بتن در هوای مرطوب و گرم

اکثر افراد امروزه از بتن های آماده استفاده می‌کنند اما منتقل کردن بتن های آماده به شهر ها و مکان هایی که دارای آب و هوای گرم و مرطوب هستند بسیار دشوار است و باعث تغییر شکل و ریزش بتن ها می گردد.

این بتن ها به سرعت در ۲ تا ۸ دقیقه مخلوط می شود اما این بتن  ها در هوای گرم افت پیدا می‌کنند و در نتیجه به راحتی مخلوط نمی شود و دوام مقاومت بتن را به همراه دارد. خوردگی از جمله مهم ‌ترین آسیب ‌هایی است که بتن در آب و هوای گرم و مرطوب را تهدید می‌کند و اگر با آب ترکیب شود حالت خمیری شکل به خود می گیرد.

ولی به راحتی شکل می گیرد برای از بین بردن جمع شدگی و خشک شدگی خمیری در شهرهای گرم و مرطوب بهتر از عوامل زیر را انجام دهید.

  • مرطوب کردن سیمان در زمان نصب.
  • نصب موقت سایه بان و باد شکن در هنگام استفاده از بتن.
  •  کم کردن دمای بتن تازه با استفاده از سنگدانه های سرد و آب سرد.
  •  محافظت از لایه های روی بتن با استفاده از ورق های پلی اتیلن.
  •  تراکم مجدد بتن.

اگر تمام این نکات را انجام دهید به احتمال زیاد می توانید در آب و هوای گرم و مرطوب از بتن ها استفاده کنید.

ترمیم بتن در معرض خوردگی

ترمیم بتن در معرض خوردگی تحت شرایط محیطی خاص اتفاق می ‌افتد و بسیاری از مشکلات از بین می ‌رود اگر به موقع به اختلالات و خوردگی بتنی رسیدگی شود از ایجاد مشکلات و هزینه های گزاف جلوگیری به عمل می آید. بهتر است شکل مخازن بتنی به گونه ای ساخته شوند که پوشش اجرا شده به وجود بیاید و ضخامت دیوار ها ثابت گردد.

همه لبه ها و گوشه هایی که در آن از بتن استفاده شده است باید به صورت گرد استفاده شود.

به دلیل اینکه یکی از مواردی که باعث خوردگی بتن ها می شود لبه ها و گوشه های مثلثی شکل تیز هستند که لایه محافظتی خرد شود و کم‌کم بتن دچار خوردگی شود بهتر است از یک یا چند سنگ برای از بین بردن تیزی استفاده شود.

عوامل مهم در خوردگی بتن

عوامل مهم درخوردگی بتن وجود دارد از جمله:

نفوذپذیری بتن در برابر رطوبت سرما و گرما که در نهایت بر روی پوشش میلگردها و بتن ها تغییرات سطحی و عمیقی ایجاد می کند. این پوشش ها که تغییراتی بر روی بتن و میلگرد ایجاد می کنند در شرایطی مثل رطوبت بالا وزش باد گرمای زیاد ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *