نازک کاری ساختمان

نازک کاری ساختمان

فهرست مطالب

نازک کاری ساختمان چیست؟

نازک کاری ساختمان چیست؟

پوشش نهایی که بر روی ساختار قسمت های زیرین ساختمان قرار می‌گیرد و در نهایت شکل یک روکش در داخل کل ساختمانی را فرا می‌گیرد نازک کاری نام دارد.

مصالح نازک کاری آخرین مصالح هایی می باشند که برای سقف و دیوار ها کف ها پوشیده میشود نازک کاری ساختمان شامل مراحلی است که بعد از سفت کاری ساختمان از جمله احداث بنا قرار دادن ستون ها و در ها پنجره‌ ها و غیره انجام می‌شود و شامل پوشش ظاهری ساختمان می گردد و به طور کلی به همه عملیاتی مثل کاشی کاری نقاشی دیوار ها نقاشی سقف ساختمان برقکاری قرار دادن کلید و پریز ها نصب تاسیسات مثل لوله های شوفاژ ها و در نهایت نصب در و پنجره که طبق خواسته مشتری می باشد نازک کاری می گویند.

تفاوت سفت کاری و نازک کاری

احداث ساختمان شامل دو قسمت نازک کاری و سفت کاری است. سفت کاری شامل عملیات پی ‌ریزی ریختن بتن فونداسیون کرسی چینی تیر و ستون دیوار ودیوار چینی قراردهی سقف بادبند و غیره است.

عملیات سفت کاری مربوط به احداث بنای ساختمانی است و عملیات نازک کاری جز تزئینات ساختمان به حساب می آید. نازک کاری شامل تمام عملیاتی است که به جذب کاری و اندود کاری عایق کاری سنگ کاری کاشی کاری نقاشی یراق کاری نصب درب و پنجره جزو نازک کاری به حساب می آید.

مرحله نازک کاری ساختمان

دیوار سازی ساختمان شمشه کشی در دیوار های ساختمان گچ و خاک دیوار ها سفیدکاری و سنگ قرنیز قرار دادن کف ساز مناسب آب بندی سرویس ها فرش کف ساختمان کاشی کاری دیوار های ساختمان عملیات سقف و انواع سقف های کاذب و گچ کاری نمای ساختمان عایق کاری ساختمان مراحل تمیز کاری همه این ها جزء نازک کاری به حساب می آیند.

دیوار سازی ساختمان

دیوار سازی ساختمان
دیوار سازی ساختمان

دیواری که از جنس آجر باشد یا با سنگ آمیخته شده باشد و همچنین اگر با مصالح دیگری مثل ملات سیمان آهک ملات ساخته شده باشد جزء نازک کاری ساختمان به حساب می آید.

نمای دیوار را می توان از ابتدا با نمای بیرونی پیوست داد و به تدریج بالا رفت به طوری که هر ردیف آجر چینی قسمت جلوی کار هم آجر تراشیده شود و پشت آن از آجر های فشاری و مصالح دیگر استفاده گردد.

ضخامت و مقاومت هر دیوار ارتباط مستقیمی به نوع کاربری آن دارد از انواع آجر ها می توان به بلوک های سوراخ دار سفالی اشاره کرد که به دلیل وزن سبک تعادل این آجر های فشاری و عایق های حرارتی نسبتاً ضعیف عمل می‌کنند امروزه کاربرد های فراوانی دارند.

استفاده از آجر های سفالی در دیوار هایی که بار بر هستند می‌تواند خطرناک باشد چرا که این آجر ها بسیار ترد و شکننده هستند.

شمشه گیری دیوار ها

بعد از دیوار چینی با توجه به اینکه دیوار های خالی را به صورت سفالی می چینند.

دقت در شمشه چینی از لحاظ شاقول بودن و تراز بودن آن بسیار مورد اهمیت است به وسیله شمشه گیری دیوار ها را می توانند همزمان ان را بسازند سپس با گچ و ملات نقطه صافی را در آن محل به وجود آورند.

بعد از آن این نقطه را با شاقول به زیر ان منتقل کند و سطح کوچکی را با گچ و خاک در زیر دیوار به وجود آورده و در گوشه دیگر دیوار نقطه را انتخاب کند و دوباره با گچ و خاک نقطه صاف و مسطح را در آن به وجود آورد.

گچ و خاک دیوارها

در این مرحله به خاک رس الک شده هم احتیاج است باید ان را الک کنید و با گچ نسبتاً معین مخلوط نمایید نسبت این آمیخته در اصطلاح بنایی به قدرت گچ و زود گیری آن بستگی دارد که بسته به نوع گچ ها می باشد و به خاک رس بیشتر احتیاج است.

در اکثر موارد معمولاً به نسبت مساوی از خاک و گچ استفاده می کنند علت مصرف گچ و خاک این است که قیمت ان ارزان تر و مناسب تری را به وجود می ‌آورد .

سفید کاری دیوار ها

بعد از اینکه مرحله گچ و خاک خشک شد و به اتمام رسید سفید کاری دیوار ها با استفاده از گچ انجام میشود.

کشته کشی دیوارها

به دلیل این که سطح دیوار  را نمی‌توان به راحتی سمباده کشید به همین دلیل بعد از مرحله سفید کاری و قبل از آنکه ملات کش کامل خشک شد روی آن یک چند میلی متری کشیده می شود و با ملات آن را صاف می کند تا سطح کاملا براق و ساخت همانند نقاشی به وجود آورد.

باید کشته کشی ملات که گچی است که دیگر سخت نمی شود و آن را بدین طریق تهیه می کنند که ابتدا گچ را الک می کنند و به ذرات بسیار ریز تبدیل می کنند و بعد از آن همانند یه ملات گچ معمولی آن را در آب می باشند و به وسیله مزد ملات را سفت می کند.

البته آنقدر نباید سفت باشد که به راحتی خشک شود عمل هم زدن را تا حدود ۱۵ دقیقه ادامه می‌دهند تا گچ حداکثر شود و حجم آن زیاد شود این ملات به صورت یکنواخت است و هرگز سفت نمی‌شود بلکه در اثر تبخیر و سطح آب خشک میشود گچ ساختمان به رنگ سفید است  و به دلیل سطح صاف روی آن می توان نقاشی کرد.

بعد از مرحله کشته کشی این امکان وجود دارد که بر روی گچ اشکال زیبا نقوش برجسته مثل گل و تزئینات دیگر در سقف قرارداد

سنگ قرنیز دور دیوار ها

با توجه به اینکه گچ در برابر رطوبت مقاوم نیست و به سرعت فاسد میشود برای جلوگیری کردن از رطوبت و رسیدن رطوبت گردش ها شستشوی کف ساختمان دیوارها را ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر پلاک کار می کنند که به آن قرنیز می گویند از سنگی که از جنس تراورتن مرمر و یا غیر اصل می‌توان برای استفاده در عملیات قرنیز به کار برد دارد.

کف سازی نهایی

نوسازی در قسمتی از ساختمان ایجاد می شود که سطح مفید سالن ‌ها سرویس ها انبار ها اتاق ها و غیره را تشکیل می دهند با توجه به محل استفاده از کف سازی انواع مختلف استفاده می کنند و برای کف سازی های واحد های مسکونی معمولاً از مصالح تزئینی و لوکس مثل موزاییک سنگ و کاشی و انواع پارکت و کفپوش های دیگر استفاده می‌کنند کف سازی به نصب سازه هایی مثل سرامیک موزاییک پارکت و غیره می گویند که بر روی کف سالن و سایر بخش ساختمان قرار می گیرد.

آب بندی سرویس ها

این مرحله عایق‌بندی قسمت مختلف کف سالن است و در قسمت های مثل کف پوش از آن استفاده می کنند

فرش کف ساختمان

فرش کف ساختمان که به منزله پنچر کردن ملات در کف ساختمان است. برای عمل فرش کف ابتدا در هر قسمت از کف، یک فلز سنگ ساییده شده یا موزاییک به طوری که تراز شود قرار می‌دهند سپس ریسمانی نازک به ان می بندند و خط ۹۰ درجه ای را به وجود می‌آورند سپس ملات را بر کف آن  پهن می کنند و فرش کف به وجود می اید.

کاشی کاری دیوارهای ساختمان

کاشی کاری دیوارهای ساختمان
کاشی کاری دیوارهای ساختمان

برای نصب کاشی برای دیوار ها ابتدا زیر کاشی و بعد به وسیله گچ یا ماسه تراز کرد و بعد کاشی را به حال شاقول نصب کرد و موقتا قطعه ای از گل رس تازه تعادل آن را حفظ نمود دوغاب را پر از سیمان با ماسه نوسازی پشت آن را دو یا سه مرحله پر می کنند بعد از خشک شدن کامل کاشی ها به دیوار می چسبند.

دنبال کردن بهینا نما

شما میتوانید با دنبال کردن اینستاگرام ما به ویدیو های ما و همچنین معرفی کامل محصولات ما از جمله ابزار نماها، نمای پیش ساخته، نمای سبک و… را ببینید و در نظرات زیر پست ها مارو همراهی کنید و همچنین میتوانید ویدیو های برسی انواع نماهای ساختمانی و مسائل مربوط به ساختمان را ببینید و سوالات خود را با ما در میون بگذارید.

نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان

نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان

نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان – نازک کاری ساختمان

 

عکسهای نازک کاری ساختمان – مراحل سفت کاری و نازک کاری ساختمان – جدول نازک کاری چیست – قیمت نازک کاری ساختمان

فیلم آموزش نازک کاری ساختمان – قیمت نازک کاری ساختمان – مراحل نازک کاری ساختمان pdf

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *