سفت کاری ساختمان

سفت کاری ساختمان

فهرست مطالب

سفت کاری

ساختمان سازی به دو قسمت تقسیم می شود.

سفت کاری قسمت مهم در ساختمان است و بنا در احداث ساختمان‌ ها به دو قسمت مهم تقسیم می ‌شود که هر کدام از این قسمت ها زیر مجموعه‌ های دارد.

یک قسمت از ساختمان ها برای سفت کاری در اولین مرحله اجرایی است اگر سفت کاری انجام شود و مو به مو انجام گیرد مقاومت ساختمان تضمین می شود.

سفت کاری ساختمان یکی از مهمترین قسمت های ساختمان به حساب می ‌آید که کندن پی ساختمان نصب ستون ها نصب سر ستون بتن ریزی پی ریزی ساختمان ها تیغه چینی سقف و دیوارها و در نهایت به وجود آمدن سقف را به دنبال دارد.

سفت کاری ساختمان اگر به صورت اصولی و زیر نظر کارشناسان اتفاق بیفتد می تواند یک بنیه قوی از ساختمان به وجود بیاورد در این مرحله می خواهیم شما را با مراحل احداث ساختمان مرحله سفت کاری ساختمان و گودبرداری و خاکبرداری پی‌ریزی اسکلت بندی ساختمان تیرها و سقف ساختمان آشنا کنیم بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که متن زیر را تا انتها بخوانید و با ویژگی های منحصر به فرد آن آشنا شوید.

سفت کاری ساختمان یکی از مهم ترین قسمت ها در هر ساختمان به حساب می ‌آید.

سفت کاری ساختمان عملیات مختلفی دارد و باعث مقاوم سازی ساختمان می شود در مقابل سفت کاری ساختمان نازک کاری وجود دارد.

نازک کاری در واقع به زیبا سازی محیط و طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان گفته می ‌شود.

سفت کاری اگر توسط افراد متخصص صورت بگیرد باعث بالا رفتن ارزش ساختمان می‌ شود اما اگر توسط افراد متخصص صورت نگیرد باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیر و خسارت های جانی و مالی زیادی می شود.

مراحل احداث ساختمان چیست؟

سفت کاری ساختمان
سفت کاری ساختمان

مراحل ساخت ساختمان بسیار مختلف است این مرحله شامل شش مرحله است که باید تمام مراحل مو به مو انجام گیرد.

  1. در مرحله اول انتخاب و شناسایی زمین است.
  2. مرحله دوم پیاده سازی نقشه ساختمان است.
  3. مرحله سوم خط کشی زمین است.
  4. مرحله چهارم سفت کاری ساختمان است.
  5. مرحله پنجم نازک کاری ساختمان است.
  6. مرحله ششم تحویل فروش است.

نقشه ساختمان را با گچ ریزی بر روی زمین صورت می گیرد.

مرحله سفت کاری ساختمان

مراحل سفت کاری ساختمان شامل ۶ مرحله است.

مرحله اول پی کنی ساختمان است که همان گودبرداری است.

گود برداری ساختمان و خاکبرداری زمین است.

مرحله دوم قالب بندی پی ریزی بتن ریزی و شناژ بندی ساختمان است. مرحله سوم اسکلت فلزی بتنی و اسکلت بندی ساختمان است مرحله بعد احداث سقف و احداث تیر های آهنی است.

مرحله پنجم تیغه چینی دیوار ها است. مرحله ششم آخرین مرحله است مرحله نازک کاری و ساخت سقف است.

گودبرداری و خاکبرداری زمین ساختمان

گود برداری ساخت ساختمان بدین صورت است که با استفاده از نقشه ساختمان انجام می گیرد این قسمت شیب زمین را مسطح می‌کنند و آماده می شود که زمین برای پی ریزی ساختمان قالب بندی و بتن پیش برود.

پی ریزی ساختمان

پی ریزی ساختمان از حساس ترین قسمت های قبل از ساختمان سازی به حساب می‌آید.

باید زیر نظر مهندسین عمران صورت بگیرد و با حوصله و دقت زیادی به عمل بیاید این مرحله با استفاده از میلگرد های کوچک و بزرگ در قطر های مختلفی ساخته می شود این میلگرد ها به وسیله پمپ های بتنی در ساختمان های چند طبقه و برج ها صورت می‌گیرد و معمولا دو تا چهار هفته برای انجام این مرحله زمان لازم است.

اسکلت بندی ساختمان

اسکلت بندی ساختمان اسکلت فلزی یا بتنی که بعد از خشک شدن زیر ساختمان ها اتفاق می ‌افتد و با استفاده از از ستون های عمودی احداث می گردد این اسکلت بندی ها باعث می شود که تیر ها و ستون ها به صورت کامل در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مرحله سفت کاری ساختمان است که بسیار مهم است و بعد از این مرحله احداث تیر و سقف ساختمان است.

احداث تیرها و سقف ساختمان

احداث سقف ساختمان به صورت یکپارچه انجام می گیرد.

ضخامت سقف ها معمولا بیشتر است و امروزه با استفاده از سقف های کاذب صورت می گیرد. این سقف ها بسیار سبک هستند و مقاومت ساختمان را چندین برابر می‌کند.

در برابر زلزله و طوفان و باد از ساختمان محافظت می کند و عایق صدا است و همچنین باعث می گردد که کف طبقه بعدی محکم باشد و هنگامی که افراد در طبقه های بالای ساختمان حرکت می کند لرزشی به طبقه پایین احساس نشود.

تیغه دیوار ها

تیغه چینی دیوار ها نمای ساختمان است که محیط های مختلف آشپزخانه اتاق خواب ها سالن پذیرایی و قسمت های دیگر را از یکدیگر جدا می کند.

تفاوت عملیات سفتکاری ساختمان و نازک کاری

سفت کاری ساختمان و نازک کاری ساختمان بسیار با یکدیگر تفاوت دارد همانطور که از نامش مشخص است عملیات سفت کاری قبل از احداث اسکلت و سرستون گفته می ‌شود و عملیات پی کنی و ریختن بتن ها دیوارچینی تیر سقف همه با هم انجام می گیرد.

عملیات نازک کاری جز تزئینات ساختمانی است که شامل سنگ کاری کاشی کاری عایق کاری برق کاری نصب کابینت نصب پکیج نصب درب و پنجره گفته می شود.

انواع خاکبرداری ساختمان

خاک انواع مختلفی دارد و به سه دسته تقسیم می شود خاک در خاک برداری معمولا با استفاده از روش ها و ابزارهای ماشین آلات بزرگ و کوچک انجام می گیرد.

خاک دستی معمولا این خاک ها به لحاظ یکپارچگی و باربری انجام می گیرد در زمان خاکبرداری این خاک ها قابلیت باربری ندارند و باید به طور کامل از زمین برداشته شود.

خاک نباتی که به خاک فرسوده یا نباتی می گویند که در آن ریشه گیاهان وجود دارد و گیاهان به در آن می توانند رشد کنند و بعد از اینکه بر اساس ساختمان برداشته شود می تواند در جای دیگر افراد در آن کشاورزی و باغداری کنند.

اسکلت بندی ساختمان

اسکلت بندی ساختمان به صورت فلزی یا بتنی امکان پذیر است. بعد از اینکه بتن در ساختمان خشک شد استفاده از فونداسیون ها مشخص می شود.

اینکه ستون ها به صورت عمودی باید صورت بگیرد اسکلت های فلزی ساختمان با استفاده از تیر و ستون امکان پذیر است.

اسکلت ها با قالب قوی و خشک شدن امکان پذیر می باشد.

آرماتور بندی و نصب صفحه ستون ها

نصب صفحه ستون ها در حین تولید صفحه ستون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

باید تمام میلگرد های که در ساختمان ها برای پی ریزی استفاده شوند با استفاده از قیچی مخصوص از بین برود و قطع شود فاصله میله ها از یکدیگر چندین برابر شود.

در فاصله ۵ سانتی متری نصب شوند. فاصله باید به اندازه باشد.

قالب باید ۵ تا ۷ سانتیمتر از هم دور باشد. از آماتورهای آغشته به روغن استفاده کنید. تمام میلگرد ها باید تا حد امکان با استفاده از دستگاه های مکانیکی و الکتریکی خم و گرد شود و خاموت ها باید به وسیله آرماتور از یکدیگر جدا شوند.

همچنین آرماتوری که استفاده می شود باید توسط مهندسان عمران تایید شده باشد.

خاموت بندی ستون

خاموت بندی ستون ها به حد فاصله میان ستون ها گفته می شود که با استفاده از برش کاری انجام می گیرد با استفاده از ستون های کوچک و بزرگ این اتفاق می ‌افتد.

خاموت ها این اجازه را به ستون ها می دهد که شدت زلزله را کم کنند و فرصت فرار را به ساکنین بدهد.

به همین دلیل است که سفت کاری در ساخت و ساز ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد.

بهینا نما تولید کننده برترین نما پیش ساخته سبک در ایران و صادرات ان به کشور های همسایه میباشد، بهینا نما برترین شرکت تولید کننده نمای سبک پلی استایرن که یکی از با کیفیت ترین نما های ساختمان میباشد هستش و برای دیدن نمونه کار های شرکت بهینا نما میتوانید به اینستاگرام بهینا نما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *