انواع مصالح ساختمانی

انواعمصالح ساختمانی

فهرست مطالب

مصالح ساختمان چیست

مصالح ساختمان
مصالح ساختمان

مصالح ساختمانی به موادی می گویند که برای ساختن و تولید مواد و مکان‌های مختلفی از آن استفاده می شود. این مصالح بسیار زیاد هستند و هر کدام بر حسب نیاز آنها مختلف است.

همچنین از آنها برای بهره برداری بهتر از ساختمان ها استفاده می گردد همه این عوامل و مصالح دست به دست هم می‌دهند تا سازه و ساختمان مقاوم با دوام داشته باشیم. این مصالح مدل های فراوانی دارد و از اجزای مختلفی ساخته شده اند.

سیمان، فلز، آجر، خاک و غیره از جمله موارد مورد مصرف در هر ساختمان به حساب می آیند که از زمان های قدیم مورد استفاده در سازه ها بوده است.

این متریال اندازه های مختلفی دارد و با هزینه‌ های مقرون به صرفه تولید می شود. امروزه هر کدام از این مصالح در ساختمان سازی و ساختن سازه های مختلف استفاده می گردد هر کدام از آنها مزایای مختلفی دارد و افراد زیادی از آن استفاده می‌کند.

همچنین کارایی بسیار زیادی دارد در ادامه می خواهیم شما را با انواع مصالح آشنا کنیم بنابراین ما را تا انتهای این مسیر همراهی کنید تا با ویژگی های منحصر به فرد این محصولات بیشتر آشنا شوید.

دسته بندی مصالح ساختمانی

مصالح ساختمان
مصالح ساختمان

مصالح ساختمانی معمولا به دو دسته تقسیم می گردد: دسته مصالح مرکب دسته مصالح ساده در دسته مصالح ساده مواد به صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد و موادی مثل سیمان بلوک های مختلف کوچک و بزرگ، شن، خاک، ماسه و … جزء این دسته از مصالح هستند. این مصالح کارایی بسیار زیادی دارد و از آغاز تمدن بشریت مورد استفاده قرار گرفته است.

این مصالح جزء اولین مصالح ساختمانی به حساب می آید که استفاده از آن بسیار رایج بوده است. مصالح مرکب، به مصالح مصنوعی و یا مصالح طبیعی می گویند که در تولید آنها از مواد مختلف و ترکیب مواد مختلف استفاده می‌شود مثلاً انواع بتن ها انواع ملات و ایزوگام جزو مصالح مرکب به حساب می‌آید. مصالح مرکب در قرن‌ های اخیر از آن ها ستفاده می‌شود.

انواع مصالح ساخت و ساز بر اساس تولید و ساختار

انواع مصالح ساختمانی
انواع مصالح ساختمانی

این مصالح به روش‌های گوناگونی تولید می‌شود و در اختیار مصرف کنندگان و افرادی که به مصالح نیاز دارند قرار می گیرد. برخی از این مصالح به صورت پیش ساخته و یا به شکل درجا وجود دارد. مصالح ساختمانی پیش ساخته به مصالحی می‌گویند که در یک کارخانه بزرگ یا کارگاه مختلف ساخته می شود و هزینه آن در زمان اجرا و ساخت و ساز کم می گردد.

همچنین ضایعات مختلف آن بر خلاف سایر مصالح کم است. ممکن است مصالح در برابر تغییرات انعطاف پذیر نباشند. مراحل ساخت آن زمان بر است و اهمیت آن بسیار زیاد است از جمله مصالح پیش ساخته می توان به پانل گچی آماده، کاشی و سرامیک، بلوک و آجر دیوار بتنی اشاره کرد.

گچ ساختمانی درجه یک همانطور که از نامش مشخص است به مصالحی می گوید که در هنگام ساخت و ساز پروژه آن را می سازد و نباید که در ساخت آن به کار می‌برند عبارت است از:

  • قیرگونی
  • اسکلت ساختمان
  • چارچوب‌ها
  • بتن
  • ایزوگام و غیره

کاربرد های مصالح ساختمانی

کاربرد های مصالح ساختمانی
کاربرد های مصالح ساختمانی

خاک رس یکی از ترکیبات بسیار عالی است که در اثر هوازدگی های مختلف به وجود می آید و در دسته چسبنده و غیر چسبنده تقسیم می گردد. این خاک دارای اندازه های کوچک و درشت است در لایه های سطحی زمین وجود دارد. اندازه خاک رس بسته به انواع شرایط آب و هوایی نوع سنگ فعالیت موجودات زنده و مناطق جغرافیایی است.

خاک رس یکی از انواع خاک های چسبنده است که معمولاً در زیر ساخت ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. از جنس سنگ آذرین است و دانه ‌های کوچک آن کلوئید شناخته می‌شود.

همچنین یکی از مساله بسیار با کیفیت است و از آن برای کنترل دمای ساخت ساز استفاده می‌شود. خاک رس باعث پایداری گرما در ساختمان می گردد و باعث می شود که خانه در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد به ثابت شدن گرما و سرما کمک ویژه‌ای می کند. از خاک رس در کاشی سازی، سرامیک‌سازی، آجرسازی، گچ و امورات مختلف استفاده می شود.

قیمت آن بسیار ارزان‌تر از سایر مصالح ساختمانی است. سنگ از جمله مصالحی که از زمان های نخستین بشریت استفاده از آن رواج داشت است سنگ است.

سنگ به مواد بسیار جامد و بسیار سخت گفته می‌شود که از ایجاد چند کانی مختلف به وجود آمده است و در کل سه نوع سنگ وجود دارد که در ساختمان سازی از آن استفاده می شود. سنگ رسوبی، سنگ آذرین و سنگ دگرگون عنصر سازنده اصلی تمامی این سنگ ها، سنگ ها سیلیس است که شامل مواد مختلفی است و هر کدام از آنها کارایی بسیار زیادی دارد.

سنگ ها انواع مختلفی دارد و با توجه به آب و هوا موقعیت جغرافیایی از آنها استفاده می‌شود. سنگ‌ ساختمانی به دسته ‌های مختلف گرانیت، سنگ تراورتن، سنگ مرمریت، سنگ ماسه، سنگ کوچک و بزرگ، سنگ گابرو و … تقسیم می گردد و به صورت طبیعی یا غیرطبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ ها معمولاً اگر از سنگ های طبیعی هستند سنگ‌رودخانه، سنگ لاشه، سنگ های لایه ای و کوهی از دسته سنگ های طبیعی به حساب می‌آید.

سنگ مصنوعی به سنگ های رودخانه کوهی و غیره می گویند که چند مدل هستند و اندازه های مختلفی دارد و در کارخانه ها تغییراتی بر روی آن ایجاد شده است. کاربرد سنگ ها در سازه بسیار زیاد است. سنگ ها باعث بالارفتن مقاومت ساختمان ها می شود. تنوع بسیار زیادی دارد و در مکان هایی مثل کف سازی، دیوارچینی، نماسازی، سنگ چینی و … در دکوراسیون داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

چوب یکی از مصالحی به حساب می‌آید که علاوه بر نقش مقاوم سازی ساختمان باعث زیبا سازی ساختمان می‌شود. این متریال مدل‌ های مختلفی دارد و در جایگاه مختلفی از آن استفاده می‌شود.

کیفیت آن بسیار مختلف است. افراد زیادی از آن استفاده می کند. چوب ها معمولاً از چوب درختان و گیاهان خاص به وجود می آید و باعث بالا رفتن کیفیت ساختمان می‌گردد.

معمولاً به دو صورت طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود. چوب طبیعی به چوبی می‌گویند که رنگ، شکل، اندازه آن کاملاً طبیعی است و کاربرد ان متفاوت است. چوب مصنوعی به چوب های طبیعی فراوری شده می گویند که در برابر آب، حرارت بال، گرد و غبار بسیار مقاوم هستند. قیمت چوب مصنوعی در مقایسه با چوب طبیعی بسیار ارزان‌تر است.

مصالح ساختمان
مصالح ساختمان

چوبی مصنوعی شامل مصالح مختلفی است که در صنایع کابینت سازی mdf سازی pvc و غیره استفاده می شود. کاربرد چوب بسیار زیاد است در سازه ها معمولاً همه اکثر وسایل چوبی هستند ساخت درب و پنجره، نماسازی، کف پوش ها سقف پوش، دیوار پوش، نرده همه و همه از نوع چوبی هستند.

آجر از جمله مصالحی است که همه افراد با آن آشنایی دارند. آجر در ساخت و ساز کارایی بسیار زیادی دارد و باعث دوام و بالارفتن ساختمان می‌شود در گذشته آجرها با فروختن خشت به وجود می آمد و به دو روش سنتی و ماشینی تولید می‌شد. اما امروزه آجر ها با استفاده از خاک رس به وجود می‌آیند.

آجر ها با استفاده از مواد مختلف در کوره ها به وجود می آید و باعث ایجاد فضا های مختلف می‌شود انواع آجر ها بسیار زیاد هستند از جمله این آجرها می‌توان به آجر معمولی اشاره کرد که آجر فشاری، قزاقی و سفید از جمله آجرهای معمولی در ساختمان ها هستند.

آجر سفالی که معمولاً بسیار سبک است و در دسته آجر سفالی سقفی و دیواری قرار دارد و به راحتی به ملات به آن می چسبد.

آجر پوششی بسیار مقاوم دارد و در برابر ساییدگی، لب پریدگی و غیره بسیار مقاوم هستند و برای مصارف ساختمانی به کار می رود. اجر نسوز مقاومت بسیار بالایی دارد و همچنین آجر نسوز هیچگونه مواد آهکی و قلیایی در آن به کار نرفته است.

آجر سنگ فرش به آجرهایی می گویند که مقاومت لازم در برابر انواع سایش و جذب نمودن آب دارد. بتن یکی از موادی است که از مخلوط کردن سیمان و آب ساخته می‌شود بتن ها مدل های فراوانی دارد و بسته به اندازه سازه و تعداد طبقات از بتن های مختلفی استفاده می شود. مثلاً بتن سنگین بتنی است که در ساخت آن درصد دانه های بسیار سنگین استفاده شده است و وزن آن ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلو است. بتن سبک به بتنی می‌گویند.

سنگدانه‌ ها وزن بسیار سبکی دارد و همچنین بسیار پرکاربرد هستند. بتن متخلط به بتنی می گوید که سوراخ سوراخ است و حفره هایی بر روی آن باعث می شود که هوا به راحتی از آن خارج شود. بتن سبک هوادار که امکان ذوب و انجماد بین بتن ها وجود دارد.

بتن با مقاومت بالا از بهترین بتن ها به حساب می آید و باعث می شود که آب سیمان کم شود یا تنها مقاومت بسیار بالایی دارد خواص مکانیکی بسیار زیادی دارد و هیچ آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

مصالح ساختمان
مصالح ساختمان

بتن پلیمری از مواد مختلف ساخته می شود و برای ساخت آن سیمان ها حذف می گردد و خود را جایگزین سیمان می‌شود.

کاربرد بتن بسیار مختلف است در سدسازی کف‌سازی و کفپوش و ساخت تونل ها استفاده می شود. آهن آلات از جمله موادی هستند که مقاومت بسیار بالایی دارند و به راحتی شکل می‌گیرند این مصالح به صورت خالص کار نمی‌کند.

از آلیاژهای مختلف فولاد آلومینیوم و مس و چدن ساخته شده است که باعث دوام ساختمان در برابر سیل و زلزله می شود از آهن در ساخت تیر آهن و روکش های آهنی، انواع درب، نبشی ها و انواع میلگرد های مختلف استفاده می گردد.

از جمله دیگر موادی است که در مصالح استفاده می گردد. شیشه قابلیت عبور و مرور نور را دارد و در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد بسیار شکننده است که انواع مختلفی دارد از جمله شیشه ها می توان به شیشه رنگی، شیشه دوجداره، شیشه نشکن، شیشه ضد سوختن، شیشه ضد آتش، شیشه سکوریت، شیشه خم، شیشه رفلکس، شیشه هوشمند و غیره اشاره کرد. شیشه ها مدل های مختلفی دارند.

هر کدام از آنها متناسب با کارایی که دارد استفاده می‌شود. مثلاً از شیشه های رنگی برای جذب بیشتری استفاده می‌شود.

شیشه های رفلکس شیشه ای است که مثل آینه عمل می نماید و مانع دیدن ساختمان می‌شود همچنین در روز و شب تغییر می‌کند. شیشه دوجداره از قرار گرفتن دو یا چند لایه مختلف شیشه استفاده می گردد که فضای بین آن را با گاز آرگان پر کرده‌اند. این شیشه‌ ها عایقی در برابر حرارت و صدا هستند و در جلوگیری از اتلاف انرژی نقش بسیار زیادی دارد.

شیشه لمینت یا نشکن برخلاف شیشه های معمولی اصلا نمی شکند. م قاومت بسیار بالایی دارد. چسبندگی زیادی دارد. شیشه سکوریت شیشه است که در اثر سرد شدن ناگهانی هوا به وجود می آید و نمی شکند در مکان های مختلف استفاده می گردد. شیشه خم در قوس و اندازه های مختلفی وجود دارد که توسط معماران مورد استفاده قرار می گیرد.

این شیشه ساخت بسیار زیبایی دارد و بسیار بی‌نظیر است. از این شیشه برای ساخت انواع درب و پنجره نماکاری ساختمان ساخت آینه ساخت انواع کاشی های شیشه ای انواع نورگیر ها المان های دکوراتیو و غیره استفاده می گردد.

گچ از جمله دیگر مواد و مصالح مورد نیاز ساختمان است که پودری شکل و نرم است که معمولاً از سنگ گچ به وجود می آید این ماده به انواع مختلفی تقسیم بندی شده است. از جمله گچ ها می توان به گچ سفید کاری که برای سفید کردن منازل استفاده می‌گردد اشاره کرد. گچ میکرونیزه که معمولاً برای سفیدکاری و گچ بری استفاده می شود.

گچ سفید چون که چسبندگی بسیار بالایی نسبت به سایر گچ ها دارد و بر روی سطوح مختلف قابل استفاده است. گچ ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت و مقاومت دارد و از انتقال حرارت جلوگیری می کند. گچ ها و مدل های فراوانی دارد و در کف و سقف دیوارها از آن استفاده می گردد.

نمای ترکیبی ساختمان
نمای ترکیبی ساختمان

در بین انواع مصالح سیمان پرمصرف‌ترین مصالح به حساب می‌آید که دارای ترکیبات آهکی است و جنسی نرم دارد همچنین سیمان مدل های زیادی دارد. سیمان پرتلند که جزو محبوب ترین سیمان ها به حساب می آید که ساخت و ساز بالایی دارد.

سیمان رنگی که دارای رنگ ‌های مختلفی است و مقاومت مکانیکی بالایی دارد. سیمان نسوز که در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم است و همچنین سیمان های سخت به حساب می‌آید.

کاربرد سیمان بسیار مختلف است و افراد زیادی از آن برای محکم کردن ساختمان ها استفاده می شود. یکی از دیگر مصالح ساختمانی ملات است.

ملات بسیار چسبنده است و از چند ماده تشکیل می‌شود و شامل روان کننده و رنگدانه های مختلفی است.

ملات ها مدل های فراوانی دارد و هر کدام بسته به نوع سازه از آنها استفاده می شود. ملات ها که باعث می شود خاک در برابر هوا اندازه خود را حفظ کند ملات ویژه که دارای مواد افزودنی است و بسیار مقاوم می باشد از جمله مصالح جدیدی که امروزه در ساخت و ساز از آن استفاده می گردد می توان به بتن اسفنجی اشاره کرد.

بتن اسفنجی و خال حفره های خالی دارد که قدرت جذب آن بسیار کم است. همچنین موجب جلوگیری از ترک خوردن می‌شود. برای ساخت زیرساز های گچی از آن استفاده می گردد. کانال های گچی پیش ساخته که معمولاً قبل از اینکه در ساخت سازه به کار گرفته شود از قبل ساخته می‌شود. ورق های پلی کربنات یکی از بهترین محصولاتی هستند که امروز از آن استفاده می شود و معمولا از جنس ترموپلاستیک هستند که شکل آن شبیه شیشه است و وزن بسیار سبک است. کاشی حرارتی مدل های فراوانی دارد و افراد زیادی از آن استفاده می کنند.

معمولاً در خانه و آشپزخانه استفاده می گردد. شیشه مات شوینده که بر اساس آخرین تکنولوژی هوشمند ساخته شده است. سازه در برابر حرارت و صدا مقاوم عمل می‌کند. کامپوزیت انواع مختلفی دارد که به از بین بردن انجماد کمک بسیاری می‌کند و باعث می‌شود که ساختمان آب بندی شود.

بازسازی نمای ساختمان

شاسی کشی ساختمان

انواع مصالح ساختمان

———————————————————–

راه های ارتباطی با شرکت بهینا نما

پیج اینستاگرام شرکت بهینا نما

کانال آپارات شرکت بهینا نما

کانال نماشا شرکت بهینا نما

———————————————————–

انواع مصالح ساختمان عمدتا از چه جنسی میباشند؟

مصالح ساختمان انواع مختلفی دارد که در صنعت ساختمان سازی و نمای ساختمان استفاده میشود که در محتوا انواع مصالح ساختمانی کامل توضیح داده ایم.

مصالح سبک ساختمان وجود دارد؟

جواب سوال بله میباشد بهینانما با سال ها تلاش ابزار نماهای سبک و قابل استفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان را با بالاترین کیفیت تولید میکند.

3 پاسخ

  1. از بین این همه مصالح و انواع مصالحی که در بازار وجود دارد؟

  2. مقاله شما در مورد انواع مصالح ساختمان بسیار کامل بود مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *