نمای عایق ساختمان

نمای عایق ساختمان - بهینا نما
نمای عایق ساختمان

نمای ساختمان یکی از مراحل پر اهمیت برای هر سازه به حساب می‌ آید.

نمای ساختمان علاوه بر اینکه ظاهر زیبا و چشم نواز را برای یک محیط فراهم می کند؛ در برابر عوامل محیطی مثل: گرما، سرما و رطوبت و تاثیرات اشعه های خورشید بسیار خوب عمل می‌کند و همانند یک عایق می باشد.

با توجه به افزایش قیمت مصالح، در نما سازی نما های مختلف قابل اجرا هستند و با توجه به موقعیت های جغرافیایی ممکن است؛ بعضی از نما ها برای یک سری از مناطق کاربرد بیش تری داشته باشند.

در برخی از استان های کشور به دلیل وجود آب و هوای که دارند از نما های با تلفیق کاهگل استفاده می کنند؛ تا از ورود گرما به درون منزل جلوگیری شود.

نما های ساختمان علاوه بر اینکه زیبایی های بصری و یا هویتی برای یک بنا را به دنبال دارد از آن در برابر عوامل مخرب محیطی مثل: نفوذ رطوبت و نم و تاثیرات جوی جلوگیری می کند.

استفاده از یک سری از مواد نانویی یا اصطلاح ضد آب در یک سری از نما های محیطی باعث می شود که آن نما به شکل یک عایق در بیاید.

و  این که در نما از شوره زدن بر روی نما تا حدود زیادی جلوگیری شود ؛ امر مهم و حیاتی است و می توان از آلودگی های محیطی برای سطح آجر که باعث رنگ پریدگی می شود؛ جلوگیری کرد.

از دیگر ویژگی های نانو عایق این است که از رطوبت جلوگیری می کند و همانند آب بندی برای نما می باشد.

اکثر ساختمان ها معمولا با این مشکل روبرو می‌شوند که اگر در نماسازی از عایق استفاده شود و نمای آن ساختمان بدون تغییر رنگ و خرابی باقی می ماند.

نمای عایق کار

نما عایق کاری

نما عایق کاری

عایق کاری، نمای ساختمان زیر مجموعه خدمات مقاوم سازی برای هر نما می باشد و در سه مبحث جداگانه که به عایق های رطوبتی حرارتی و صوتی هستند؛ تقسیم می شوند.

در برخی از عایق کاری های ساختمان از مواد نانو استفاده می‌کنند که از نفوذ یا ایجاد کریستال های آب در داخل آن جلوگیری می کند و کاملا نما را عایق می سازد. خواص فیزیکی این مواد شبیه به آب می باشد کاملاً شفاف و بدون بو هستند مقاومت نما را در برابر اشعه uv و شرایط جوی بالا می ‌برد و عمر مفید آن را ۵ تا ۱۰ سال افزایش می دهد.

برخی دیگر از عایق کاری ها و رزین های متناسب با عایق کاری نما هستند که این مواد غلیظ می باشند و ظاهری شبیه به چسب دارند.

رزین ها به صورت لایه یک دست و یک پارچه برای سطح پوشانده می شود. این مواد به سرعت تغییر در ظاهر سبب براق شدن نما می شوند.

نوع دیگری از عایق های پلیمری هستند این مواد نقاط ضعف برای یک نما را از بین می برند و از ظاهر نما محافظت می کند هزینه استفاده از عایق های پلیمری بالاتر است و به صورت عمومی توصیه نمی گردد.

برای آب بندی ها از یک سری عایق به نام چسب پلی اورتان استفاده می کنند.

این مواد دارای مقاومت بالا در برابر شرایط سخت جوی هستند انعطاف بالا و قدرت چسبندگی بسیار زیادی دارند.

چسب های پلی اورتان از سیلیکون ساخته شدند و همانند چسب آکواریوم می باشند.

برخی دیگر از قایق ها جزئی هستند یعنی از لحاظ خواص فیزیکی همانند بتن کار می کنند و در صورت استفاده آن در سطح های زیرین نما می توانند به شکل یک سری از مصالح در بیاید.

استفاده از این مواد آخرین راهکار برای عایق بندی نما هست و در شرایطی که با فشار منفی آب مواجه باشیم حتماً از این عایق استفاده می کنیم.

نمای عایق دکوراتیو

نمای عایق دکوراتیو
نمای عایق دکوراتیو

نمایندگی های عایق دکوراتیو در سال اخیر به عنوان یک سبک مدرن در معماری به حساب آمده است. این سبک معماری های مدرن می باشد .

بسیار خاص است و اکثر معمار های داخلی از این نما ها استفاده می‌کنند که البته نما های دکوراتیو بیش تر برای ساختمان های مسکونی ویلاها ساختمان های تجاری و اداری قابل به کار بردن است؛ اما نما های دکوراتیو از سبک ها و طرح ها و متریال و رنگ های خاصی ساخته شده و همچنین نما ها تلفیقی از تمام سبک ها می تواند باشد.

استفاده از نمای دکوراتیو به صورت محدود در یک دیوار خاص یا یک فضای تخصصی می ‌باشد و اکثرا از ترکیب های با نور زیبا و خاص و متفاوتی ساخته می شود. متریال استفاده شده در نمای دکوراتیو معمولا از شیشه، آهن، آلومینیوم، چوب، سنگ و یا ترکیبی از همه این ها است.

اما در سال ‌های اخیر از این محصولات به روش ها و متد های مختلف استفاده می‌شود. نما های دکوراتیو که از جنس چوب ساخته شده اند کاربرد خاصی پیدا کرده اند زیرا به عنوان یک عایق صوتی هم عمل می کنند.

همانطور که می‌دانید چوب عایق صوتی است برخی دیگر از نما های دکوراتیو از جنس سنگ مصنوعی هستند که باز هم به دلیل مواد خاصی که در آن ها استفاده شده است؛ مانند عایق عمل می کند به همین دلیل تقاضا برای این مدل از نما ها زیاد شده است.

استفاده از طرح های خاص و رنگ های متنوع و همچنین ایجاد بافت های هم سطح و یا غیر همسان باعث به وجود آمدن نما های خاص و خارق العاده شده است.

نمای عایق دکوراتیو ویژگی های خاصی دارند یکی از ویژگی‌های آنها این است که ضد آب هستند و ماندگاری خیلی بالایی دارند این نما ها بسیار سبک می باشند و در مدل های کلاسیک می توان از آن ها استفاده کرد.

در بیش تر نما های دکوراتیو و وزن و متریال استفاده شده خیلی مهم است و این نماها به دلیل متریال سبکی که در آن ها استفاده می شود؛ دارای قیمت مناسب تری هم هستند که این امر باعث شده به صرفه تر باشد. از دیگر ویژگی‌ های نماهای دکوراتیو می‌توان به سرعت اجرای بسیار بالا و آسان آن اشاره کرد.

نمای عایق دکوراتیو

نمای عایق دکوراتیو
نمای عایق دکوراتیو

همان طور که می دانید امروزه سبک ها و طرح های بسیار متنوع و متفاوتی در رابطه با نمای ساختمان به وجود آمده است.

در میان این نما ها یکی از پر طرف دار ترین و رایج ترین سبک ها نمای رومی می باشد که در دسته کلاسیک قرار گرفته است و بسیار چشم‌ نواز می باشد.

نمای رومی در واقع به نمایی می‌گویند که در آن جزئیات و المان ها متعدد هستند مثل قرنی زهای رومی ستون ها سرستون ها و قوس های گرد و غیره مهم ترین ویژگی های نمای رومی تقارن میان دو طرف این نما است.

به طور کلی بهتر است که قبل از انتخاب سبکی نما، کاملا در رابطه با آن اطلاعات داشته باشید.

مهم‌ترین مشخصه‌های نمای رومی استفاده از مواد زیاد و پیچیدگی آن است به این مفهوم که در این نما از ابزار و المان های خاصی استفاده می شود که از جمله این المان ها می توان به ستون های سنگی بلند و تزئینی اشاره نمود که در قسمت‌ های مختلفی از جمله ورودی ساختمان ها نصب می شود.

از ویژگی ‌های نمای رومی عایق شده می‌توان به سنگ های  گرد و عریض پنجره های بلند صاف یا قوس دار سقف بلند و باشکوه و جلال ساختمان می شود و همچنین تقارن میان المان های نمای رومی اشاره کرد.

نماهای رومی از سنگ های طبیعی ساخته می شود و به جهت اجرای نمای رومی باید تخصص های لازم را داشته باشند برخی از متریالی که در ساخت نمای رومی به کار برده می شوند عبارتند از: سنگ سیمان و سرامیک و غیره برای اجرای نما های رومی سنگ های ساختمانی بهترین گزینه هستند.

زیرا نما را بسیار باشکوه ‌تر می‌کنند و ماندگاری و دوام بسیار زیادی دارند و همین طور هم مانند یک عایق حرارتی عمل می کنند.

سنگ مرمری اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرد تغییر رنگ می دهد و انتخاب خوبی برای نماهای رومی نیست ولی نوع دیگری از سنگ هستند که به آن ها سنگ تراورتن می گویند که هیچ گونه تغییر رنگ و شکل سنگ نمی ‌دهند و خیلی خوب است و  مانند یک عایق عمل می کند.

3 پاسخ

  1. چرا نمای عایق ساختمان را باید ترجیح بدیم به نمای سنگ و تما نمای آجری؟

    1. سلام وقتتون بخیر .به دلیل مزایای نمای عایق.اول اینکه این نما عایق است و 60% از اتلاف انرژی جلوگیری میکند.نصب سریع و بدون دردسرهای آهنکشی و شاسی .صرفه اقتصادی این نما

  2. واقعا چقدر ویدیو تاثیر گذار بود فکر نمیکردم انقدر تاثیر داشته باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *